Bog daj srečo, sosed! - Dobro mi došel, prijatel!
[31.08.03]
Slovensko-hrvaško srečanje v Mariji Bistrici
Sobota, 30.08.2003
 
[28.08.03]
Slovenci romamo
v Marijo Bistrico
 
[22.08.03]
Akreditacija za slovensko hrvaško srečanje v Mariji Bistrici 
[14.08.03]
Praznik Marijinega vnebovzetja - Brezje, Ptujska Gora, Sveta gora, Log pri Vipavi
[15.08.03]
Maša narodov na slomškovem grobu
[21.09.03]
Bog daj srečo, sosed! Slovensko-hrvaško srečanje v Mariji Bistrici
[30.08.03]
Novo upanje za novo Evropo Češke priprave na Srednjeevropski katoliški shod v letu 2004
[05.07.03]
Velehrad v luči srednjeevropskega katoliškega shoda
Velika slovesnost z mednarodno udeležbo
[05.07.03]
Srečanje treh dežel Avstrija, Koroška, Št. Jurij ob Dolgem jezeru/St. Georgen - Längsee
[21.06.03]
Pri Mariji smo povsod doma
[14.06.03]
Pastirsko pismo ob začetku srednjeevropskega katoliškega shoda
[01.06.03]
Slovesen začetek srednjeevropskega katoliškega shoda
[31.05.03]
Izjava nadškofa dr. Franca Rodeta, predsednika SŠK
[01.05.03]
Seja glavnega odbora Srednjeevropskega katoliškega shoda (SREKS) [28.-29.04.03]

 

 

 

 

 

petek 15.08.2003 ob 10.00:
PRAZNIK MARIJINEGA VNEBOVZETJA

P0022309
P0022310
P0022311a
P0022314
P0022315
P0022316
P0022317
P0022318
P0022319
P0022320
P0022325
P0022327
P0022327a
P0022327c
P0022327d
P0022327de
P0022327h
P0022327n
P0022327o
P0022327p
P0022327t
P0022328
P0022329
P0022334
P0022335
P0022336
P0022339
P0022341
P0022343
P0022345
Brezje  Ptujska Gora
Sveta gora Log pri Vipavi

LJUBLJANSKI NADŠKOF IN METROPOLIT DR. FRANC RODE: NAGOVOR:

Človek se od nekdaj sprašuje zakaj zlo v svetu, zakaj trpljenje in smrt. Neizbežno vprašanje o neskončni bolečini sveta. Živeti pomeni sobivati s tihim in neizprosnim izzivom smrti, kajti smrt ni samo zadnje dejanje; spremlja nas od rojstva do konca našega bežnega življenja in nas navdaja s tesnobo.
Človek se ne sprijazni s končno zmago smrti in se vznemirjen sprašuje: Kaj bo z menoj? Kakšen smisel ima moje življenje? Komu so mar moje radosti in bolečine? Ko bom dosegel, kar sem si želel, kaj bom še hotel, če ne zadnjo zmago, zmago nad smrtjo? Ne, človek se ne sprijazni s smrtjo. Prav to, da nas smrt vznemirja in da svojemu biti-na-svetu na vsak način hočemo dati nek smisel, je dokaz, da smo rojeni za življenje. V svojem srcu nosimo nepotešljivo hrepenenje po Obličju, ki naj bi otrlo naše solze in vzelo nase vso bolečino sveta. To hrepenenje izraža Avguštin v svojih Izpovedih, ko zapiše: ťZase si nas ustvaril in nemirno je naše srce, dokler ne počije v tebiŤ.
Na to hrepenenje odgovarja Cerkev z dogmo o Marijinem vnebovzetju. ťKo je brezmadežna Devica, obvarovana kakršnega koli madeža izvirnega greha, dovršila tek zemeljskega življenja, je bila s telesom in dušo vzeta v nebeško slavo; in Gospod jo je povišal za Kraljico vesoljstva.Ť
Marijino vnebovzetje je skrivnost neizmerne radosti. Ko jo Cerkev oznanja, ko jo opevajo pesniki, ko jo upodabljajo slikarji, se zdi kot da prihaja do izraza nezadržno veselje, občutek zmagoslavja, ki prevzame nebo in zemljo. Ni brez razloga, da ta praznik obhajamo sredi poletja. Kdaj se zdi bolj naravno, da se poletna svetloba spremeni v večnost? Kdaj bolj samoumevno zveni beseda o zadnji in najvišji dopolnitvi človeka? Kdaj laže razumemo to, kar uči Cerkev, namreč, da nismo rojeni za smrt, ampak za neskončna obzorja večnosti v Bogu? Kdaj, če ne sredi velike poletne svetlobe? Ob prazniku Marijinega vnebovzetja je najmočnejša slutnja tiste blaženosti, ki jo bomo uživali v Gospodovi slavi. To upanje pa ožarja že naš sedanji trenutek, ko misel na smrt spreminja v veselje.
Prav ta svoboda pred smrtjo, z upanjem na neminljivo srečo pri Bogu, utrjuje v kristjanu voljo, da preoblikuje svet in gradi Božje kraljestvo na zemlji s tem, da vnaša med ljudi veselje in ljubezen do življenja, skrb za usodo mladih, pogum za uresničevanje pravične, socialno čuteče družbe, skratka, da vnaša vrednote evangelija, ki vodijo k bolj polnemu, smiselnemu in lepšemu življenju.
V tem smislu se pred slovenskim kristjanom odpira obširno območje delovanja, izziv njegovi zvestobi evangeliju in odgovornosti do naroda.
Čeprav sem o nekaterih bolečih problemih našega naroda s tega mesta že spregovoril, se mi zdi vseeno potrebno, da jih ponovno odprem, saj se stvari ne spreminjajo na boljše. Nasprotno.
Vprašajmo se samo, kakšen je naš odnos do življenja. Nevarno upadanje rojstev, ki ogroža obstoj naroda; izredno visoko število samomorov, ki nas uvršča v sam svetovni vrh; neodgovorni odnos do spočetega življenja, ki se pogosto konča s splavom; zaskrbljujoče širjenje mamil in drugih oblik zasvojenosti - vse to kaže, da nimamo zdravega odnosa do življenja, da ga ne dojemamo kot dar in radost, kot izhodišče čudovitih možnosti. K temu pripomorejo tudi družbeni dejavniki, ki jih ni mogoče prezreti. Koliko mladih si ne more ustvariti družine, ker o lastnem domu lahko samo sanjajo, najemnine pa zdaleč presegajo njihove možnosti. Koliko je brezposelnih, ki jim je misel na jutrišnji dan skrb in mora. Koliko fantov sameva na svojih domačijah, ker se dekleta ne marajo poročiti na kmete. S tem pa se počasi praznijo cele vasi. Medtem pa levica - pod pritiskom zagretih ideologov - uvaja vse bolj permisivno zakonodajo, ki pospešuje javno nemoralo in razvrednoti družino, ki edina zagotavlja prihodnost naroda.
V izvoru tega dvoumnega odnosa do življenja je neodgovorno, nezrelo in sebično pojmovanje spolnosti, ki ga propagirajo revije in filmi in se nezadržno širi med mladino. Da ta spolna anarhija navdaja človeka z občutkom praznine in ga vodi do prezira samega sebe, ni potrebno posebej dokazovati. Dokler se na tem področju ne bo nič spremenilo, se tudi naš odnos do življenja ne bo izboljšal.
Čedalje bolj jasno postaja, da je v krizi tudi slovensko šolstvo. Kritike prihajajo od različnih strani, ne samo od Cerkve. Nisem pristojen, da sodim o strokovni in pedagoški plati našega izobraževalnega sistema, kot nadškof in metropolit pa imam pravico in dolžnost, da izrazim svoje pomisleke glede mesta, ki ga imata (oziroma ga nimata) v tem sistemu etika in religija. Znano je, da je komunistični režim pred petdesetimi leti vrgel verouk iz šol. V nasprotju s svojimi sosedami ga demokratična Slovenija v devetdesetih letih ni ponovno uvedla, niti ni predvidela kakšne druge oblike moralne vzgoje za mladino. Nekaj poskusov je sicer bilo, vendar brez opaznih rezultatov. Menim, da je tako stanje škodljivo za narod, predvsem pa za mlade, ki so prve žrtve takega sistema. Posledice so očitne: vse več ranjenih med mladimi, brez zavesti o lastni vrednosti in brez samospoštovanja, vse bolj razširjeno otroško in mladoletniško nasilje, vse manj odgovornosti do sebe in do skupnosti. Namesto privzgojenih in notranje sprejetih vrednot, kar naj ne bi sodilo v šolski sistem, smo zdaj pred zunanjim nasiljem, pred katerim se branimo z varnostniki. Kako bodo živeli ti mladi? S kakšnimi napotki jih šola pospremi v življenje? Hvala Bogu, mnogi učitelji se zavedajo dostojanstva svojega poklica, in ga vršijo v vsej odgovornosti. Ne pustijo se begati raznim teorijam in opravljajo svoje delo pošteno in z ljubeznijo. Oni so, bolj kot sedanji šolski sistem, jamstvo za boljšo prihodnost. Naj jim bo tukaj izrečena naša iskrena zahvala.

Republika Slovenija se po ustavi opredeljuje kot socialna država. To pomeni, da mora biti posebno občutljiva do potreb manj premožnih, ki se s težavo prebijajo iz meseca v mesec in nimajo dostopa do nobenih privilegijev. V socialni državi ne bi smelo biti prehudih razlik med višjim slojem in množico navadnih državljanov. Pri nas pa se, žal, dogaja ravno to: peščica bogatih je vse bolj bogata, vedno večja množica revnih pa vse bolj revna. Kljub temu, da imajo bogati vse vzvode oblasti v svojih rokah in da prek medijev obvladujejo javno mnenje, je vendarle pričakovati čas, ko bodo ljudje spoznali, da sebičnim bogatašem, čeprav v levičarskih frakih, ne gre slepo zaupati.
Navedel sem tri temeljne slabosti, s katerimi se moramo soočiti, če si želimo, ne le zagotoviti lepšo prihodnost, temveč sploh preživeti. Vendar to ni vsa naša resničnost. Med nami je mnogo poštenih, delavnih, srčno dobrih in plemenitih ljudi, ki vestno opravljajo svoje naloge, ki jim resnica pomeni več kot lakajsko služenje oblastnikom, čast več kot donosno plazenje pred močnimi. Vse to drži. Nič manj resnični pa niso sindromi nevarne bolezni, ki smo jih omenili: naš dvoumni in neveseli odnos do življenja, moralna zbeganost mladih, vse večji prepad med bogatimi in revnimi, enostranskost medijev in primeri korupcije vladnih krogov - vse to ima svoj izvor v drastičnem pomanjkanju duhovnih vrednot. Naša dolžnost, naše zgodovinsko poslanstvo je, da jih zavestno živimo in brez strahu uveljavljamo na mestu, kamor nas je postavila Božja previdnost. Naloga ni lahka. Potrebni bodo trdi napori, vztrajnost in vera v Kristusa, ki je dejal: ťNe bojte se. Jaz sem svet premagalŤ (Jn 16,33). Naj nam pri tem stoji ob strani Ona, ki je bila z dušo in telesom vzeta v nebeško slavo in nas pri Bogu podpira s svojo priprošnjo.

na vrh

PE 15.08.2003 OB 10.00: PTUJSKA GORA
MARIBORSKI ŠKOF DR. FRANC KRAMBERGER: PRIDIGA

I. "Danes slavimo vnebovzetje Marije deviške Božje Matere, ki je začetek in podoba poveličane Cerkve, trdno upanje in tolažba potujočemu Božjemu ljudstvu. Nisi hotel, da bi v grobu trohnelo telo Žene, ki je nosila Začetnika življenja in svetu rodila tvojega učlovečenega sina, našega Gospoda Jezusa Kristusa". S temi besedami hvalospeva nam Cerkev predstavi vsebino današnjega praznika. Takoj ob smrti je bila Marija z dušo in telesom vzeta v nebeško slavo. Bog jo je povišal za kraljico vesoljstva, da bi bila čimbolj podobna svojemu Sinu, zmagovalcu nad grehom in smrtjo. V svoji materinski ljubezni se zdaj zavzema za nas, potujoče Božje ljudstvo, ko se po Marijinih stopinjah sredi preizkušenj in bridkosti bližamo svojemu cilju, kjer smo vsi doma. "V nebesih sem doma", je zapel blaženi škof Slomšek.
V današnjem drugem berilu smo slišali o Kristusu, ki je premagal smrt, zmagoslavno vstal od mrtvih in s svojim vstajenjem zagotovil tudi naše vstajenje in večno življenje. Apostol Pavel pravi: "Kakor v Adamu vsi umirajo, tako bodo tudi v Kristusu vsi oživeli" (1 Kor 5,22). To pomeni, kot otroci prvega Adama bomo sicer vsi umrli, kot odrešeni bratje in sestre drugega Adama, Kristusa, pa bomo oživeli. In najprej se je to uresničilo na Božji Materi, ki jo je Kristus takoj ob njeni smrti z dušo in telesom vzel v nebesa, v poveličanje, v večno življenje.
Za našo vero v vstajenje in večno življenje bi bilo dovolj samo Kristusovo vstajenje in njegov vnebohod. Da bi pa še trdneje in lažje verovali v življenje po smrti, da bi olajšal našo vero, nam je Kristus dal še en dokaz, še eno zagotovilo - Marijino vnebovzetje. Ne samo on, ki je Bog in človek, namreč tudi ona, ki je samo človek, je prva izmed nas dosegla cilj, kamor smo vsi namenjeni.

II. Druga vsebina današnjega romanja je obnovitev posvetitve ali izročitve slovenskega naroda Mariji, ki smo jo opravili pred 11 leti, leta 1992. Danes smo slovenski verniki zbrani ob Mariji: mi, tukaj na Ptujski Gori, Ljubljanska nadškofija na Brezjah, Primorska škofija na Sveti Gori. V duhu zremo tisti trenutek, ko je Slovenski narod še v družini slovanskih narodov sprejel krst in z njim vero, krščansko kulturo, evangeljske vrednote. V duhu smo pri prvih misijonarjih iz Ogleja in Salzburga, pozneje pri sv. Cirilu in Metodu, ki sta stopila v Rimu v Marijino baziliko in tam izročila Petrovemu nasledniku prve slovanske bogoslužne knjige. Papež jih je sprejel, blagoslovil in s tem potrdil delo slovanskih blagovestnikov, hkrati pa posvetil prve slovanske duhovnike, ki so opravili svojo prvo sveto daritev v slovanskem jeziku. Vse to je bilo v Marijini baziliki, v Rimu. Pri koreninah naše vernosti je torej navzoča Marija. In pozneje, ko so se naši davni predniki ločili od velike slovanske družine, ko je začel naš slovenski narod nastajati, so očetje naroda začeli postavljati cerkve in cerkvice. Prvo cerkev, ki so jo postavili, so posvetili Mariji - Gospa sveta na Koroškem. To je mati vseh Slovenskih cerkva. In nedolgo zatem je zrastla na Slovenskih tleh Marijina cerkev tu, na Ptujski Gori. Pod njenim plaščem je vsa naša preteklost, sedanjost, naj bo tudi naša prihodnost. Zato bomo tisto posvetitev naroda izpred 11 let obnovili in poglobili:

  • vsak zase, da bi izpolnil svoje življenjsko poslanstvo, kakor je zarisano v Božjem načrtu;
  • mislimo na naše družine, da bi se v njih spoštovala svetost življenja, da bi bile zdrave verske in moralne celice naroda in Cerkve;
  • mislimo na našo mladino, ki je naše upanje, veselje in prihodnost, da je ne bi premotila vabila materializma, sebičnega uživanja, izživljanja in vse, kar jemlje mlademu človeku pogum, vsebino in cilj življenja;
  • ne prezrimo ali pozabimo naših bolnikov, trpečih, ostarelih, osamljenih, zapuščenih, da se ne bi čutili nepotrebne ali celo odpisane, saj so zaradi svojega trpljenja stalna živa daritev za narod;
  • v obnovo posvetitve vključimo vse duhovnike, redovnike, redovnice, vse duhovne poklice, da bi v polnosti opravljali sveto poslanstvo, ki jim je zaupano, in da bi znali učinkovito oznanjati evangelij sedanjemu rodu;
  • pri tej obnovi imejmo pred očmi ves narod, vse voditelje, da bi v duhu prednikov ostali zvesti tisti zavezi, ki so jo pred več kot 1250 leti sklenili z Bogom tudi v našem imenu in za nas.

III. Letošnji praznik Marijinega vnebovzetja, pa ima še tretjo dimenzijo. Slovenija namreč stoji pred vstopom v družino Evropskih narodov. Ob tem zgodovinskem dogodku bo 22. in 23. maja prihodnje leto (2004) Srednjeevropski katoliški shod v evropskem Marijinem svetišču, Maria Zell na Avstrijskem. Tja smo povabljeni škofje, duhovniki in verniki iz osmih držav, iz Avstrije, Poljske, Češke, Slovaške, Madžarske, Hrvaške, Bosne in Hercegovine ter Slovenije.
To bo zgodovinsko srečanje dveh Evrop, ali dveh svetov, ki sta bila mimo želje kristjanov teh dežel ločena z železno zaveso. Toda železna zavesa je preteklost, je več ni, in berlinski zid, ki je ločil dve Evropi, je padel. Nevarnost pa je nastanek nove zavese, novega zidu, ki loči bogate in revne, velike in male, večinske od manjšinskih. Kristjani smo poklicani, da tako zaveso ali ločitveno steno presežemo v zavesti, da smo močnejši če smo vsi skupaj, če z drugimi evropskimi narodi rastemo kot ena družina v veri, upanju in ljubezni.
Pravijo, da je Evropa ena samo veliko gradbišče v sedanjosti za prihodnost. Vsi kristjani smo poklicani na to gradbišče, predvsem s tem, da živimo, uresničujemo evangelij. Cerkev teh osmih dežel želi dati odgovor na temeljna življenjska vprašanja: Odkod? Kam? Zakaj? Prejšnji ateistični režim (komunizem) je v vzhodnih deželah Evrope porušil temeljne življenjske vrednote. Te vrednote je potrebno vnovič vzpostaviti. O Evropi vemo, da je postala brezbrižna do krščanstva, brezverna, liberalna ali svobodnjaška, prežeta z materializmom in hedonizmom. Zaradi tega in še zaradi mnogo drugega stoji Cerkev v Evropi pred novo nalogo, pred novo evangelizacijo. Evropi je treba znova oznaniti evangelij, jo pokristjaniti, jo usmeriti v duhovno dediščino. Evropa potrebuje Kristusa kot upanje za prihodnost.
Zavedati se moramo, da Evropa ni nastala po poti trgovine, gospodarstva, politike, diplomacije, Evropa je nastala po poti dela in molitve. Z načelom "Ora et labora" (Moli in delaj) je sv. Benedikt polagal temelje Evropi. Evropa ni nastala po poti velikih ekonomskih centrov, ampak po poti duhovnih žarišč, velikih romarskih središč in samostanov. Tam je Evropa nastajala, se kovala in kalila. To potrjuje zgodovina. Evropa naj bi se zavedala svojih krščanskih korenin, sicer je nevarnost, da izgubi svojo identiteto, svoj pravi obraz, pa tudi svojo prihodnost.
To je za naš Slovenski narod, ki samo še čaka, kdaj bo vstopil v družino evropskih narodov, zelo pomembno.
V očeh Evrope je Slovenija zelo obremenjena. Družba je odtujena od cerkvenega življenja, pri nas je globoka kriza zakona in družine, opažamo neko razočaranje med ljudstvom, neko otopelost in mrtvilo, neko epidemijo depresije, ljudje se odtegujejo odgovornosti za družbo in za državo, umikajo se v zasebnost, mislijo in skrbijo le zase in svoje najbližje. Število prebivalstva upada, narod se stara, zgleda, kakor da se je Slovenija naveličala življenja in da ga ne spoštuje. Vzgoja mladine v šolah postaja iz dneva v dan bolj in bolj vprašljiva ... Vendar imamo tudi luči, ki preženejo to temo in kažejo na Kristusa kot na naše upanje in upanje Evrope. Taka luč je blaženi škof Slomšek, številni slovenski Božji služabniki, ali svetniški kandidati, pa tudi množica slovenskih pričevalcev ali mučencev v našem času. Taka luč so vsi dobri, zvesti kristjani in vsi, ki delajo za blagor našega naroda. Tudi Srednjeevropski katoliški shod naj bo taka luč na naši poti v svetlejšo prihodnost.
Amen!

na vrh


PE 15.08.2003 OB 10.00: LOG PRI VIPAVI
PRAZNIK MARIJINEGA VNEBOVZETJA

KOPRSKI ŠKOF MSGR METOD PIRIH: PRIDIGA:

Tudi letos ste se verniki z Vipavske za veliki šmaren zbrali v Logu. Sem ste prišli, ker ste verni in ker bi radi ob Mariji še poglobili svojo vero ter utrdili upanje.
Brez Marije bi bili ljudje kakor brez orientacije. Marija ni izmišljena tolažba. Ona je darovano upanje človeškemu rodu. Z njo so najtesneje povezane odrešenjske obljube in uresničene vse Božje namere. Marija je zvezda naše zgodovine in upanje naše prihodnosti. Vsa naša dežela je povezana z Marijo. Kar 15 župnijskih cerkva je pri nas v škofiji posvečenih Mariji Vnebovzeti. O Mariji in njenem češčenju v našem narodu pričajo številne umetnine, raznovrstne upodobitve, pesmi, glasba in neštete molitve. Ob Mariji so se navdihovali in vzgajali naši verni predniki.
Z njeno pomočjo so vzdržali mnogi zakoni pred razpadom, v njenem varstvu so preživele številne družine, ob Mariji so toliki duhovniki in redovniki preverili in sprejeli duhovni poklic. Marija je potolažila tolike uboge in bolne in jim vlila novo upanje. Naša preteklost in sedanjost je prežeta z marijanskim duhom. Povsod, kjer žive Slovenci, boste našli kapele, cerkve in svetišča njej v čast. Nedaleč od tu je starodavno marijansko središče Oglej, pa potem Barbana, Stara Gora, Svete Višarje, na naši strani Sveta Gora, Brezje, Ptujska Gora, Lemont v ZDA. Marija Pomagaj v Torontu v Kanadi. Nešteta Marijina svetišča pričajo o veri in pobožnosti naših ljudi do Božje matere. Njena svetišča povezujejo Slovence doma in po svetu. Te cerkve so kot živi rožni venec in predstavljajo Marijin atlas slovenskega ljudstva. Preko teh svetišč je Marija stoletja bdela na skupnostjo Jezusovih učencev našega naroda, naj nam tudi danes izprosi od svojega Sina potrebnih darov in milosti.
Letošnji veliki šmaren je eden od pomembnih postaj v pripravi na srednjeevropski katoliški shod drugo leto v maju v Mariazell, ki ima za geslo: ťKristus, upanje EvropeŤ. Da bo Kristus upanje Evrope, mora biti najprej naše upanje. Marija nam daje zgled upanja. Vedno je zaupala v Božje načrte. Z vero in upanjem je privolila v Božje materinstvo. Zaupala je besedam svojega Sina, zaupala je njegovemu poslanstvu, zaupala je v resničnost in moč njegovega vstajenja, zaupala je v mlado Cerkev, zaupala je v navzočnost Svetega Duha med nami.
Kaj je krščansko upanje?
Upanje je najprej človekova naravnanost brez katere ne more obstati nobeno človeško življenje. Kdor nima upanja, ne more živeti. Bolnik upa na ozdravljenje, zaljubljenec na povratek ljubljene osebe, vojak na mir, žalosten na tolažbo, veren človek upa na večno življenje. Upanje je krepost ki dela človeka sprejemljivega za Gospodovo pomoč in njegovo dobroto.
Upanje ni le moč, prosojnost in odločnost duše, ampak predvsem krščanska krepost, ki smo jo prejeli pri sv. krstu. ťUpanje je za nas kakor varno in trdno sidro dušeŤ (Heb 6, 19). ťPonašamo se z upanjem na Božjo slavoŤ (Rim 5, 2). Vera v stalno navzočnost Gospoda Jezusa med nami je bistvena osnova našega upanja. Krščansko upanje ima svoj obraz ima svoje ime. To je Jezus Kristus - Bog med nami. Biti v službi upanja pomeni oznanjati Boga, Boga s človeškim obličjem, ki se je učlovečil prišel med nas in ostal z nami. Svet brez Kristusa je svet brez upanja. Kultura brez Boga postaja kultura smrti. Upadanje rojstev, upadanje duhovnih poklicev, razkroj zakonske zveze in družine, izguba spomina na našo krščansko preteklost, moralna kriza, potrošniški duh ... vse to so znamenja naraščajočega nesmisla in obupa nad življenjem.
Naše upanje ne temelji na golem optimizmu, češ, bo že kako, ampak na dejstvu, da je Kristus zmagal, da je njegova zmaga dokončna in da je Kristus po Sv. Duhu živo in dejavno navzoč med nami. Če se zavedamo te globoke povezanosti z Bogom in če se trudimo živeti krščansko, potem bomo s svojim zgledom in življenjem oznanili Kristusovo prisotnost med nami.
Nove Evrope ne bo mogoče graditi z izrivanjem vere in krščanskih vrednot, kamor spada tudi upanje, na rob družbe. Od naših in evropskih ustanov pričakujemo, da bodo namenile več pozornosti vlogi vere v življenju človeka, da se bo krščanstvo okrepilo, da bo prepoznavno in da bo evangelij kvas sodobne družbe.
Božji materi Mariji bomo sedaj izročili sebe, našo mladino, družine vso našo škofijo in naš narod, naj nas sprejme v svoje varstvo, naj nam pomaga krepiti upanje in nas varno vodi k svojemu Sinu Jezusu, našem Odrešeniku in Gospodu.

na vrh


PE 15.08.2003 OB 10.00: SVETA GORA
PRAZNIK MARIJINEGA VNEBOVZETJA

KOPRSKI POMOŽNI ŠKOF DR. JURIJ BIZJAK: UVOD V MAŠO:

Dragi bratje mašniki, bratje redovniki in sestre redovnice, vse Božje ljudstvo!
Spominjamo se Marijinega vnebovzetja in vsi slavimo našo nebeško Mater in Kraljico. Letošnji spomin vnebovzetja slavimo v letu rožnega venca, ki med svojimi skrivnostmi izrecno omenja tudi dogodek Marijinega vnebovzetja: ki je tebe Devica v nebesa vzel.
Letošnji spomin vnebovzetja slavimo tudi v letu priprav na srednjeevropski katoliški shod, ki bo 22. maja leta 2004 v starodavnem Marijinem svetišču Mariazell na avstrijskem Štajerskem; geslo shoda je, kakor vam je znano: Kristus - upanje Evrope. Zbrani smo pri Materi Božji na Sveti gori, ki je Mati Kristusova in Mati milosti Božje. V Litanijah ji dajemo tudi naziv: Mati dobrega svéta, to je predvsem Mati upanja. Naš pregovor pravi: "Ni ga čez dober nasvet!" Prosimo jo, naj bo Mati našega upanja!

na vrh


KOPRSKI POMOŽNI ŠKOF DR. JURIJ BIZJAK: NAGOVOR PRI MAŠI:

Upanje je Božja krepost. Je druga od treh Božjih kreposti. "Božje kreposti so tri: vera, upanje in ljubezen. Božje kreposti so poroštvo navzočnosti in delovanja Svetega Duha v zmožnostih človeškega bitja" (KKC, 1813). Vera, upanje in ljubezen so kakor tri reke Božjega življenja, ki napajajo tri temeljne človekove zmožnosti, to so razum, volja in vest: Vera razsvetljuje razum, upanje mehča voljo in ljubezen vzgaja vest.
Najbolj znana je prva dvojica, to sta vera in razum. Vera in razum sta kakor dve krili, s katerima se človekov duh uspešno dviga k Bogu. Z isto prispodobo pa lahko lepo ponazorimo tudi delovanje ostalih dveh Božjih kreposti in ustreznih dveh človekovih zmožnosti: kakor dve krili sta tudi upanje in volja in kakor dve krili sta tudi ljubezen in vest. In kakor vera in razum težita za resnico, tako upanje in volja težita za pravico in tako ljubezen in vest težita za svetostjo.
Človekov razum je omejen in zmotljiv, vera pa ga razsvetljuje, da lažje odkriva in sprejema Božjo resnico. Človekova volja je uporna in utrudljiva, upanje pa jo mehča, da lažje odkriva in sprejema Božjo pravico. In človekova vest je topa in oslepljiva, ljubezen pa jo vzgaja, da lažje odkriva in sprejema Božjo svetost.
Upanje je torej drugo krilo človekove volje. Vsak kristjan namreč sprejme zlasti pri birmi poslanstvo Kristusovega pričevalca. Za opravljanje določenega poslanstva pa je nujno potrebna tudi sposobnost hotenja ali volja. Tako lahko pogosto slišimo: "Moral bi narediti to in to, pa nima volje za to." Porazi in izgube ter zlasti krivice tega sveta namreč večkrat utrujajo človekovo voljo, da ohromi in otrpne.
Najboljše in pogosto edino zdravilo za tako utrujeno voljo je upanje v Božjo pravico in v Božje obljube. Upanje namreč nagiblje človekovo voljo, da se odloča in deluje. Po kreposti upanja pa Bog sam navdihuje in spodbuja človekovo voljo, kakor pravi apostol Pavel: "Bog je namreč, ki iz blagohotnosti v vas dela, da hočete in delate" (Flp 2,13). Delovanja torej ni brez upanja, kakor pravi isti apostol na drugem mestu: "Orač mora orati z upanjem in mlatič z upanjem, da bo imel delež" (1 Kor 9,10).
Zato apostol Pavel ne neha prositi Gospoda, da bi spoznali, "kakšno je upanje, v katero vas je poklical, kakšno je bogastvo njegove veličastne dediščine pri svetih" (prim. Ef 1,18). "Kar oko ni videlo in uho ni slišalo in kar v človekovo srce ni prišlo, kar je Bog pripravil njim, ki ga ljubijo, nam je Bog razodel po Duhu" (1 Kor 2,9-10). In kakšna, na kratko, je torej Božja pravica in kakšne so Božje obljube?
Najprej so tu zlasti vse številne tolažbe starozaveznih prerokov. V Svetem pismu skoraj ni strani, ki bi ne vsebovala tudi besede tolažbe in sočutja. Kadarkoli je ljudstvo ječalo pod nadlogami, so preroki nastopali s tolažbami polnimi upanja. "Tolažite, tolažite moje ljudstvo, govori vaš Bog" (Iz 40,1). "Kakor mati tolaži svojega otroka, vas bom jaz tolažil, v Jeruzalemu boste potolaženi" (Iz 66,13). Evangelist Luka pa je vse prerokbe strnil v besedo tolažba, ko je zapisal o starčku Simeonu, da "je bil pravičen in bogaboječ in je pričakoval Izraelovo tolažbo" (Lk 2,25).
Potem so tu zlasti novozavezni Gospodovi blagri in z njimi povezane obljube (Mt 5,3-12). Prvi blagor velja "ubogim" in dejansko se vsi blagri nanašajo na razna uboštva in izgube na tem svetu, obljubljajo pa veličastne pridobitve, povračila in tolažbe na onem svetu. Preko vseh izgub in primanjkljajev odmeva zmagoslavni klic na koncu blagrov: "Veselite in radujte se, zakaj vaše plačilo v nebesih je veliko" (Mt 5,12).
Končno so tu štiri sedmerice Božjih obljub v knjigi Razodetje, ki jamčijo pravično Božjo sodbo in Božje povračilo: sedem pisem (2-3), sedem pečatov (5-8), sedem trobent (8-11) in sedem čaš (15-16). Nato pa v isti knjigi še obljuba novega neba in nove zemlje ter veličasten nastop Jagnjetove zaročenke, nove prestolnice Jeruzalem (21-22). Resnično je, kar pravi apostol Pavel: "Mislim namreč, da se trpljenje sedanjega časa ne more primerjati s slavo, ki se bo razodela nad nami" (Rim 8,18).
Zato Gospod sprašuje tudi nas, kakor so dejali že stari razlagalci: "Mar mojim zvestim ni dovolj, kar jim obljubljam na onem svetu, da hočejo imeti vse poravnano že na tem svetu?" Zato pa Gospod ne plačuje vsako soboto. Če bi nam Gospod plačeval vsak dan in vsako uro sproti, bi ne bili več verniki, temveč bi bili poslovni ljudje!
V Kristusu pa so izpolnjene vse stare obljube in hkrati dane vse nove obljube. V svojem kraju, v shodnici v Nazaretu, je namreč Jezus povedal: "Danes se je to pismo izpolnilo, kakor ste slišali" (Lk 4,21). Tako piše tudi apostol Pavel: "Kolikor je namreč Božjih obljub, so v njem "da"; zato je tudi po njem "amen", Bogu v slavo po nas. Kateri pa nas in vas potrjuje za Kristusa in nas je mazilil, je Bog, ki nam je tudi vtisnil pečat in dal v naša srca zastavo Duha" (2 Kor 1,20-22).
Zato je Kristus upanje vsakega človeka, vsega sveta in tudi Evrope. Kristus je v nas "upanje slave" (Kol 1,27). "In v nikomer drugem ni odrešenja; zakaj nobeno drugo ime pod nebom ni dano ljudem, da bi se mi mogli v njem rešiti" (Apd 2,12). Posebno lepa priča za to je tudi današnji praznik Marijinega vnebovzetja. Marija je vso svojo vero, vse svoje upanje in vso svojo ljubezen posvetila Kristusu. Prav zato so vse Božje obljube, kakor v Kristusu, že zdaj uresničene tudi v Mariji. Naj tudi Evropa ostane še naprej v službi človeštva in naj skupaj z Marijo hvali svojega Stvarnika: "Zakaj ozrl se je na nizkost svoje dekle, glej, odslej me bodo blagrovali vsi rodovi" (Lk 1,49). Amen.

na vrh

 

Novice | Pomen | Izjave | Koledar | Prijave | Mariazell
Prireditelj | Povezave | Stiki | Prva stran